Člen Umělecké besedy, Asociace umělců medailérů a
skupiny Trojkolka.
Studia
1961 – 65 Střední odborná škola výtvarná v Praze
1965 – 71 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v
Praze, ateliér prof. Jana Kavana
Výstavy
Od roku 1973 šestnáct samostatných výstav a účast na
desítkách kolektivních výstav doma i v zahraničí.
Účast na sympoziích
1984 Nyíregyháza / Maďarsko /, VIII. mezinárodní
sympozium medaile a drobné plastiky
1985 Kremnica / Slovensko /, I. mezinárodní
sympozium medailí
1990 Uherské Hradiště, II. mezinárodní sympozium
lité
medaile, plakety a drobné plastiky
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze, Národní muzeum v Praze a další dvě desítky muzeí
a galerií. Dále veřejné a soukromé sbírky Bulharska, Francie, Holandska,
Íránu, Japonska, Lucemburska, Maďarska, Německa, Polska, Portugalska, Ruska,
Slovenska, Velké Británie a USA.
Michal Vitanovský se po skončení studií věnoval převážně volné
medailérské a sochařské tvorbě. Zachycoval významné osobnosti našich i
světových dějin, vyjadřoval se k problému soužití člověka s přírodou,
ale i lidí navzájem. Důležitým zdrojem inspirace byla pro něj žena, její
fyzické proměny i vnitřní život. Značnou pozornost věnoval a doposud věnuje
českým dějinám. Vytvořil několik desítek plaket a medailí zpřítomňujících
historické události a jejich aktéry, především z období středověku. V
80-tých letech se vedle volných litých medailí uplatňují ve Vitanovského
práci i ražené medaile. Doposud jich realizoval přes stovku, což v součtu
s více než sedmi sty litými artefakty představuje poměrně rozsáhlé
medailérské dílo. Větev volné reliéfní tvorby zastupují komorní práce
často realizované technikou lití bronzu na ztracený vosk. Tématicky těží
někdy ze středověku /relikviáře a bestiáře/, jindy reflektují a glosují
autorův vztah k současnosti.
Michal Vitanovský se zabývá i mincovní tvorbou. Účastní se veřejných
soutěží na návrhy pamětních mincí už tradičně vyhlašovaných Českou
národní bankou. Šest jeho návrhů postupně v soutěžích uspělo a byly
realizovány ve stříbře nebo zlatě / 50 Kč Svatá Anežka Česká - reverz,
1990, 500 Kč J.A.Komenský, 1992, 5 000 Kč Univerzita Karlova, 1998, 2 000 Kč
Klášter Vyšší Brod, 2001, 200 Kč Svatá Zdislava, 2002, 200 Kč Jiří z
Poděbrad, 2002 /.
V devadesátých létech mu přibyl další obor -insignie. Vytvořil primátorské
řetězy a městské klíče tří měst, je autorem rektorských či děkanských
řetězů a žezel pěti univerzit. V roce 1990 získal první cenu v soutěži
na československý Řád T.G. Masaryka a v roce 1994 na český Řád Bílého
lva, které byly realizovány.
Sochařskou tvorbu M.Vitanovského představovanou volnými a užitými
plastikami, reprezentují i realizace jako sousoší Selská vzpoura 1775 na
Konopišti, 1988, plastika sv.Vojtěcha v Libici nad Cidlinou, 1997, portrétní
busta krále Václava II. v Kutné Hoře, 1998, památník renesančního básníka
Eliáše Lániho ve Slovenském Pravně, 2003 a další.
Adresa: Krolmusova 4, 163 00 Praha 6 – Bílá Hora, tel. 235 310 368,
e-mail : michal.vitanovsky@tiscali.cz
Návrhy mincí :
- 1990 První
výročí svatořečení Anežky České
- 1992
500. výročí narození Jana Amose Komenského
- 1998 Karlova Univerzita
5000 Kč
- 2001 Motiv Raná Gotika - klášter ve Vyšším Brodě
- 2002 550. výročí ustanovení Jiřího z Poděbrad zemským správcem
- 2002 750. výročí úmrtí sv. Zdislavy z Lamberka
Prameny:
www.umeleckabeseda.cz